Friday, February 25, 2011

MY CAT...






Ni la peneman aku kat umah sewa..my Cat. kucing ni asalnya aku ambik kucing jalanan yang datang umah aku 2tahun lepas..masa tu kecik lagi...dan tersangat lah kurusnya..firs aku tengok terus aku terpikat dan bercita-cita nak bela..mula-mula aku bagi makan dia jual mahal dan selalu lari dari umah aku...tapi lepas seminggu hilang dia datang balik umah aku...mayby sebab dia dah betul-betul percaya kat kat aku kot..sejak dari hari tu aku mula la jaga dia...mandikan dia..bagi makan dan beli sangkar untuk dia..tapi makin lama makin besar dan akhirnya aku lepas bebas kat dalam umah aku..bukan main suka lagi dia..

walaupun kucing kampung tapi berselera barat ni..xsuka makan ikan rebus..katanya kalau makan mesti muntah sebab tak pandai buang tulang..dalam seminggu dalam setin wiskas dia makan..aku campur wiskas tu dengan nasi..

Kucing aku ni namanya c SunShine..nama ni kawan aku yang bagi..kawan aku ni seorang yang amat dan teramat sukakan kucing..aku pun suka kucing..dari kecik lagi aKU suka bela kucing..sanggup xtido kalau tgk kucing..

c sunshine ni makan mahal sikit..biasa la kucing bandar kunon..aku ajar c sunshine ni makan wiskas dari kecik sampai la dah besar panjang..sebab tu la dia ni tak biasa makan tulang ikan...tapi walaupun makan wiskas c sunshine ni suka tangkap tikus dan sebarang benda yang berjalan..aku pun boleh kata setiap hari nk terjatuh sebab dicakar-cakarnya kaki aku semasa naik tangga...tapi biasa la...kucing manja...

satu yang special c sunshine ni yang buat aku suka ialah waktu aku kerja...dia sanggup tunggu aku  balik  kerja di atas pagar rumah aku setiap hari..kalau dia nampak ja keta aku nak masuk pagar umah...cepat-cepat dia tunggu di depan pintu umah aku...bak kata dia memang dah dapat kesan aku dari jauh lagi..tu yang buat aku sayang betul kat c sunshine ni..

satu lagi tabiat dia ialah suka diteman ketika makan...kalau aku tak tengok dia makan...alamat jawabnya sikit ja dia makan...tak berselera kot..tapi kalau ja aku tengok dia makan...dia akan makan sampai habis tu...sampai perut buncit..kalau dah terlamapau kenyang..aku ajak main pun dah xmau...baring ja kerja dia...bukan atas lantai tapi atas kusyen empuk lagi..

walau pun housmate aku tak berapa sukakan kucing aku ni...tapi aku tetap pertahankan c sunshine aku..banyak jasa dia kat umah ni...tikus dah xde...dikejarnya...tapi c sunshine tak makan tikus tu...dia main sampai lah tikus tu mati..

c sunshine ni aku dah ajar dia buang najis kat dalam tandas...pandai dia..macam paham ja apa aku cakap..dulu dia suka kacau aku semasa solat, tapi aku selalu marah dia dan larang dia sentuh aku ketika aku solat...lama-lama macam paham pula...dia masuk ja bilik aku dan tengok aku solat...dia just duduk dan baring ja tepi sejadah aku tu sambil main sorang...dia tak sentuh pun aku..baru aku tau c sunshine ni paham rupanya...lagi la aku sayang kat dia..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...